Формування екологічної компетентності молодших школярів
Природне середовище було, є і буде незмінним партнером людини в їх повсякденному житті. Ми черпаємо із скриньки природи всі наші багатства. Природа, її краса і велич залишаються нашим головним скарбом, нашою святинею, якій непідвладні час, мода.
Сучасні масштаби екологічних змін створюють реальну загрозу життю людей, тому навчально-виховна діяльність школи має бути спрямована на виховання екологічної культури учнів, щоб виросло покоління яке охоронятиме довкілля.
Першоосновою формування екологічних знань, екологічної культури, екологічного мислення є початкова школа. Навчання природознавству, екології має бути цікавим, максимально наближеним до життя, дохідливим, враховувати вікові особливості молодших школярів.
Щоб дати зрозуміти учням,що збереження природи залежить не тільки від учених і любителів природи, а й від усіх нас, в новому Державному стандарті початкової освіти посилено природничу складову стандарту, зокрема, введено нову галузь "Природознавство", та Базовим навчальним планом передбачено на вивчення предмета по дві тижневі години у 1-4 класах.
Василь Олександрович Сухомлинський проводив "уроки мислення" серед природи, кожне заняття передбачало певне коло речей і явищ для спостережень, а метою мала бути установка: дивуватися і помічати, помічати і відчувати, відчувати і думати, думати і творити. Пізнавальна частинна "уроків мислення" серед природи обов'язково повинна чергуватися з грою. Мета таких уроків - ознайомити дітей з навколишньою дійсністю, явищами природи, тваринним і рослинним світом. Для повноцінного розвитку дитини потрібне живе спілкування з природою, тому слід більшість уроків проводити на свіжому повітрі.
Одним із джерел отримання знань молодшими школярами про соціальні норми, формування у них бережливого ставлення до природи є казка. Казка як одна із ігрових форм діяльності, найбільш цікава, має великі потенційні можливості у формуванні екологічної культури молодших школярів.
Глибоку й серйозну навчально-виховну природоохоронну спрямованість мають екскурсії, походи. Вони можуть містити в собі ряд завдань з екології, що сприяють розвитку творчих здібностей учнів. Виїзд або похід на природу організовую із завданнями і по певному маршруту.
Захоплюючою і корисною для учнів 2 класу була робота над екологічними проектами "Земля наш спільний дім", "Посади дерево". У рамках цих проектів учні провели екологічні рейди, посадили дерева та кущі. Працюючи над проектами, учні вчаться працювати з інструкціями, розвивають навички дослідження, спостереження, розвивають уміння отримувати інформацію з різних джерел, аналізувати її, формувати критичне мислення. Вчаться працювати в бібліотеці з довідковою літературою. У співпраці з батьками починають виробляти навички роботи в інтернеті, ефективно шукати тексти та малюнки.
У 2 класі проводяться різноманітні позаурочні екологічні виховні заходи: вікторини, усні журнали, бесіди, конкурси. Організовуються виставки квіткових композицій, виставки малюнків, виставки дитячих робіт з природничого матеріалу. Створюються фотоальбоми, фотогазети, каталоги, довідники про взаємини людини з природою.
Учитель повинен допомогти дітям зрозуміти, що людина на те і є найвищою істотою на землі, щоб бути захисником усього живого, що не приносить шкоди, пояснювати, що природа безпомічна, і ми повинні оберігати її від зла. Адже й нашим нащадкам потрібні будуть чисті вода і повітря, веселий спів птахів, зелені ліси, родючі ґрунти – уся краса землі.
Вчитель вищої кваліфікаційної категорії Знам'янської ЗШ І-ІІІ ступенів №7 Резнікова Н.В.