Психофізична готовність дитини до навчання в школі
Перші кроки дитини у шкільному житті є дуже важливими. Від того в якому психоемоційниму стані дитина переступає поріг школи залежить якість її навчання та спілкування. Звісно, великий вплив на комфортність перебування дитини у класі здійснює перший вчитель, однак не можна забувати про роль батьків у даному питанні, вона є вирішальною.
Дитина, що йде до школи, має бути зрілою не тільки у фізичному та розумовому розвитку але і у емоційно-вольовому та соціальному. Сьогодні батькам потрібно пам’ятати, що формування навичок письма і читання замість роботи над загальним психічним розвитком, адекватними віковими особливостями дитини нічого доброго не принесе, окрім відрази до навчання. Щоб успішно засвоїти програмовий матеріал для дитини достатньо бути готовою психологічно до навчання.
Отже, рівень загального психічного розвитку виявляється в загальній обізнаності, тобто в певному запасі уявлень про навколишній світ, у сформованості пізнавальних процесів, емоційно-вольовому розвитку та соціально-комунікативних навичках. Усі ці сторони психологічного розвитку досить тісно пов’язані між собою і впливають одна на одну під час свого становлення.
Окрім інтелектуального розвитку, розвитку сформованості сприймання, розвитку дрібної моторики рук важливе значення має психічний розвиток дитини, що виявляється у здатності оперувати певними предметно-кількісними поняттями: вміти порівнювати предмети за розміром, формою, орієнтуватися у просторі, керуючись поняттям «далі-ближче», «вгорі-внизу», «праворуч-ліворуч», «більше-менше», «довше-коротше», «важче-легше» та ін.
Надзвичайно важливою складовою готовності дітей до навчання є певний рівень їх емоційно-вольової та соціальної зрілості, який виявляється у довільності поведінки. Довільна дія – це дія, що керується свідомо прийнятою вимогою, правилом, або навпаки – відмова від дії теж відповідно до певних обставин.
Слід наголосити, що мотиваційна готовність до навчання виростає на грунті достатнього інтелектуального, емоційно-вольового, особистісного розвитку дитини. Якщо ці передумови недостатні, позитивна мотивація навчання не може бути стійкою.
Адаптація – це складний процес. А от найкращим профілактичним засобом збереження психічного здоров'я в період адаптації до школи є добре ставлення батьків до дітей, розуміння їх внутрішнього світу, проблем, переживань, і звісно, позитивний власний приклад та сприятливий мікроклімат у сім’ї. Відомо, що не існує готових рецептів та моделей виховання, які можна просто взяти і без змін "прикласти" до своєї дитини. Саме тому, закликаємо вас до співпраці з психологами та соціальними педагогами вашого навчального закладу для отримання консультативної та корекційної допомоги у вирішенні питань дезадаптації у разі потреби.
Оцінити підготовленість своєї дитини до школи батькам допоможе наступний тест.
Тест: Чи готова дитина до школи ?
1. Чи хоче Ваша дитина йти до школи?
2. Чи думає Ваша дитина про те, що у школі вона багато дізнається й навчатися буде цікаво?
3. Чи може Ваша дитина самостійно сидіти над якоюсь справою, яка потребує зосередженості впродовж 30 хвилин (наприклад, збирати конструктор)?
4. Чи Ваша дитина у присутності незнайомих анітрохи не соромиться?
5. Чи вміє Ваша дитина складати розповіді за картинкою не коротші, ніж із п’яти речень?
6. Чи може Ваша дитина розповісти напам’ять кілька віршів?
7. Чи вміє вона відміняти іменники за числами?
8. Чи вміє Ваша дитина читати по складах або цілими словами?
9. Чи вміє Ваша дитина рахувати до 10 і назад?
10. Чи може вона розв’язувати прості задачі на віднімання й додавання одиниці?
11. Чи правильно, що Ваша дитина має тверду руку?
12. Чи любить вона малювати і розфарбовувати картинки?
13. Чи може Ваша дитина користуватися ножицями і клеєм (наприклад, робити аплікації)?
14. Чи може вона зібрати пазли з п’яти частин за хвилину?
15. Чи знає дитина назви диких і свійських тварин?
16. Чи може вона узагальнювати поняття (наприклад, назвати одним словом овочі: помідори, морква, цибуля)?
17. Чи любить Ваша дитина самостійно працювати – малювати, збирати мозаїку тощо?
18. Чи може вона розуміти і точно виконувати словесні інструкції?
Кожна позитивна відповідь оцінюється в 1 бал. Результати тестування залежать від кількості позитивних відповідей на запитання тесту. Отже, якщо їх:
15 – 18 – дитина готова йти до школи. Ви не дарма з нею працювали, а шкільні труднощі, якщо і виникнуть, можна легко подолати;
10 – 14 – ви на правильному шляху, дитина багато чого навчилася, а запитання, на які ви відповіли “ні”, підкажуть Вам, над чим іще потрібно попрацювати;
9 і менше – почитайте спеціальну літературу, постарайтеся приділяти більше часу заняттям з дитиною і зверніть увагу на те, чого вона не вміє.
Результати можуть Вас розчарувати. Але пам’ятайте, що всі ми – учні у школі життя. Дитина не народжується першокласником, готовність до школи – це комплекс здібностей, що піддаються корекції. Вправи, завдання, ігри, обрані Вами для розвитку дитини, легко і весело можна виконувати з мамою, татом, бабусею, старшим братом – з усіма, хто має вільний час і бажання навчатися разом з дитиною. Добираючи завдання, зверніть увагу на слабкі місця розвитку дитини.
М.Босненко, методист методичного кабінету
|