Форми і методи роботи
класного керівника. Практичні поради.
Основним структурним елементом в школі є клас. Саме тут організовується пізнавальна діяльність, формуються соціальні відносини між учнями. У класах здійснюється турбота про соціальне благополуччя учнів, вирішуються проблеми дозвілля учнів, первинного згуртування колективів, формується відповідна емоційна атмосфера. До кожного класу, починаючи з п’ятого, наказом по школі прикріплюється один із успішно працюючих у даному класі вчителів. Це - класний керівник.
Класне керівництво є ключовим елементом організації виховання у школі через певні соціально- психологічні ситуації. Саме за допомогою класного керівника здійснюється виховання учнівської молоді, зростання особистостей в класному колективі. Основною роллю класного керівника є закладання у свідомість дітей нормативної інформації з закріпленням у їхній поведінці вміння гуманізувати свої взаємини, виховувати корисні звички, виробляти риси сильного характеру і твердої волі. Успішне виховання учнів важко уявити без згуртованого, педагогічно керованого первинного колективу, яким є клас.
Класний керівник підтримує, стимулює і непомітно коригує всі види відносин у класі. Колектив формується в діяльних відносинах. Найбільш інтенсивно він дозріває у творчій, проблемній діяльності, коли школярі не просто виконують те чи інше завдання, а спільно вирішують складні, але посильні завдання. А.С. Макаренко наполягав, щоб перед колективом послідовно висувалися все більш складні і захоплюючі завдання. Колектив, на його переконання, живе перспективною, завтрашньою радістю.
Життя колективу учнів прикрашають і скріпляють спільні заходи, традиції. Класний керівник допомагає школярам поступово встановити свої традиції. Які ж традиції можна започаткувати у класі?
Практичні поради:
«Листи Діду Морозу!». Учні залюбки пишуть свої побажання навіть в старших класах, якщо традиція започаткована в п’ятому і щорічно повторюється.
«Танець або пісня класу». Запропонуйте учням вивчити танець або пісню і традиційно повторювати на будь-яке свято (наприклад на Новій рік).
«Спільне прикрашання-прибирання ялинки». Спільне прикрашання класу до Нового року і зберігання прикрас зі щорічним поповненням.
«Вправа «Чарівна паличка»». В п’ятому класі діти пишуть твір-фантазію, що б вони змінили, якби в них була чарівна паличка:
- в своїй кімнаті;
- в собі;
- в оточуючих.
В дев’ятому класі листи зачитуються.
«Стенд з фотографіями школярів з позитивними епітетами»:
Семен Іванчук — найспокійніший,
Оксана Залуцька — найартистичніша,
Тарас Сергієнко — найкращий спортсмен,
Ігор Шилов — найрозсудливіший…
Дібрати ці епітети допоможуть самі діти. Таким чином, вони отримають важливий життєвий досвід — слід бачити в людині хороше, навіть якщо вона не є твоїм другом. Можна провести гру «Мій псевдонім», в якій діти діляться своїми сильними сторонами і самі придумують собі псевдонім.
«Скринька побажань». Діти анонімно пишуть, що б вони хотіли змінити в своєму класі і кидають в скриньку.
«Стенд «Конверти добрих побажань або компліментів»». На стенді кріпляться конверти з прізвищами для листів з побажаннями або компліментами, які діти пишуть один одному.
«Побажання батькам». Учні пишуть для батьків листи-побажання на будь-яке свято.
А ще, традиційні шкільні свята, тематичні вечори, творчі й пізнавальні ігри та інші позакласні заходи, без яких не можна уявити шкільне життя. Вони створюють особливе виховне середовище: це і відпочинок, і спілкування, і розвиток здібностей та інтересів учнів. Використання того чи іншого матеріалу має бути творчим. Доцільним є не сліпе копіювання, а лише опора на цікаву ідею або фрагмент сценарію, який максимально враховуватиме здібності учнів і неповторність педагогічної ситуації в кожному конкретному класі.
Успіхів, творчого натхнення і наснаги на нелегкій ниві виховання!
Практичний психолог Знам’янської ЗШ І-ІІІ ступенів №1 ім. Т.Г.Шевченка
Каракаш’ян Н.М.
|