«Інклюзія» у новому Законі України «Про освіту»
За останній час відбулися системні зміни в освітній галузі. Так, затверджена Концепція «Нової української школи», прийнято Закон України «Про освіту». Це ті акти, які визначають нові вектори реформування освіти нашої держави. Закон регулює суспільні відносини, що виникають у процесі реалізації конституційного права та визначає компетенцію державних органів та органів місцевого самоврядування у сфері освіти.
Необхідність реформ продиктована самим життям. Метою освіти є всебічний розвиток людини як особистості та найвищої цінності суспільства, її талантів, інтелектуальних, творчих і фізичних здібностей, формування цінностей і необхідних для успішної самореалізації компетентностей, виховання відповідальних громадян, які здатні до свідомого суспільного вибору та спрямування своєї діяльності на користь іншим людям і суспільству.
Розвиток інклюзивної освіти є надзвичайно актуальним для України, оскільки вона демонструє не тільки успіхи психологічного чи навчального розвитку дитини з інвалідністю, а й демонструє рівень громадянського суспільства, держави, людської толерантності.
Відповідно до частини 6 статті 3 Закону України «Про освіту» держава створює умови для здобуття освіти особами з особливими освітніми потребами з урахуванням індивідуальних потреб, можливостей, здібностей та інтересів, а також забезпечує виявлення та усунення факторів, що перешкоджають реалізації прав і задоволенню потреб у сфері освіти.
Стаття1 пункт 10 Закону України «Про освіту» передбачає індивідуальну програму розвитку дитини - документ, що забезпечує індивідуалізацію навчання особи з особливими освітніми потребами, закріплює перелік необхідних психолого-педагогічних, корекційних потреб/послуг для розвитку дитини, який розробляється групою фахівців з обов’язковим залученням батьків дитини з метою визначення конкретних навчальних стратегій і підходів до навчання. Так, у закладах загальної середньої освіти міста розроблена індивідуальна навчальна програма розвитку дитини з особливими освітніми потребами та індивідуальний навчальний план, затверджений педагогічною радою закладу та погоджений завідувачем міською психолого-медико-педагогічною консультацією.
Корекційно-педагогічна робота посідає одне з центральних місць в єдиному педагогічному процесі і має свій специфічний напрямок при здійсненні навчання і виховання дітей з особливими освітніми потребами в закладах загальної середньої та дошкільної освіти. Навчальна та корекційна робота з учнями даної категорії спрямована на соціальну адаптацію та інтеграцію їх у суспільство. Діти з особливими освітніми потребами – це не лише діти з інвалідністю. Це також діти, які мають порушення психофізичного розвитку та проблеми з навчанням, діти національних меншин, які не володіють українською мовою, діти з порушеннями мовлення.
Відділ освіти виконавчого комітету Знам’янської міської ради приділяє особливу увагу вихованню і навчанню дітей з особливими освітніми потребами. В закладах загальної середньої освіти міста Знам’янка навчається 41 дитина з інвалідністю з них 15 охоплені індивідуальною та інклюзивною формами навчання. Згідно витягів з протоколів засідання обласної психолого-медико-педагогічної консультації на індивідуальній формі навчання здобувають освіту 27 учнів.
У 2017/2018 навчальному році в закладах загальної середньої освіти організовано роботу 24 інклюзивних класів, в яких навчається в умовах інклюзії 32 дитини.
В закладах дошкільної освіти функціонують 8 груп для дітей з порушеннями мовлення, в яких корекційну допомогу отримують 140 дітей з різними мовленнєвими вадами.
Згідно пункту 5 статті 20 Закону України «Про освіту» пунктом 31 статті 48 Закону України «Про загальну середню освіту» Кабінет Міністрів України зобов’язав органи місцевого самоврядування до 1 вересня 2018 року утворити інклюзивно-ресурсні центри шляхом реорганізації існуючої мережі психолого-медико-педагогічних консультацій.
Основним завданням інклюзивно-ресурсних центрів є забезпечення права дітей з особливими освітніми потребами на здобуття якісної освіти. Фахівці центрів шляхом проведення індивідуальних та групових занять мають надавати консультативну допомогу батькам, методичну допомогу педагогічним працівникам закладів освіти. Коло обов’язків працівників центру включатиме також проведення комплексної оцінки особливих освітніх потреб дитини, розроблення рекомендацій щодо програми навчання, особливостей організації психолого-педагогічної допомоги відповідно до потенційних можливостей психофізичного розвитку дитини.
На даний час міська психолого-медико-педагогічна консультація виконує наступні завдання:
- виявлення, облік, психолого-педагогічне вивчення, оцінку труднощів та можливостей психічного розвитку дітей, які потребують корекції фізичного або розумового розвитку;
- надання індивідуальної корекційної допомоги дітям з особливими освітніми потребами;
- організація роботи в закладах освіти по забезпеченню прав та дотриманню інтересів дітей з особливими освітніми потребами;
- участь в організації психолого-педагогічного супроводу дітей цієї категорії та їх батьків;
- консультування батьків, педагогів, медичних працівників з питань навчання, виховання, соціальної адаптації та інтеграції у суспільство дітей з відхиленнями в психофізичному розвитку,
- підвищення професійної майстерності вчителів, які працюють в умовах інклюзії шляхом проведення круглих столів, семінарів, методичних та інформаційних нарад. Для дітей з особливими освітніми потребами в закладах освіти нашого міста забезпечено безперешкодний доступ до перших поверхів будівель. У всіх закладах загальної середньої освіти облаштовані кімнати для проведення корекційних та індивідуальних занять.
У поточному навчальному році для проведення корекційно-розвиткових занять з дітьми, які навчаються в умовах інклюзії, придбано планшети, дидактичний та корекційно-розвитковий матеріал. Придбання вищезгаданих інструментаріїв дає змогу педагогам надавати першочергову корекційно-розвиткову допомогу дітям з психофізичними вадами, розвивати у дітей пізнавальні процеси та здійснювати індивідуальний та диференційований підхід в оволодінні програмовим навчальними матеріалом.
Н. Білоконь
Завідувач міською психолого-медико-педагогічною консультацією
|