Сучасна шкільна бібліотека у світлі освітянських вимог
Нові інформаційні технології впевнено і міцно закріплюються в нашому повсякденному житті. Сучасна людина – від учня до науковця – не мислить себе без використання в своїй роботі та житті різноманітних джерел інформації. Чи то традиційні, чи новітні – вони збагачують людину, дають їй можливість стати більш освіченою і досвідченою, приймати участь в суспільному, політичному житті, навчають самостійно приймати рішення і сприяти культурному розвитку. Одним із провідників інформації з давніх-давен була і залишається бібліотека. Це місце де збираються , пропагуються і розповсюджуються інформаційні потоки. Шкільна ж бібліотека є невід’ємною частиною загальної освіти кожного учня – це ”вікно в світ знань“. У сучасній шкільній бібліотеці дитина починає своє перше знайомство з інформаційною культурою і завданням шкільної бібліотеки є не тільки створення та забезпечення можливостей доступу читачів до інформаційних ресурсів, але й пошук нових підходів до підготовки користувачів, які б володіли сучасними методами багатоаспектної інформаційної діяльності.
Маніфест ЮНЕСКО про бібліотеки наголошує, що фонди й послуги повинні містити, разом з традиційними видами документів, різноманітні носії інформації і сучасні технології. Серед основних технологій, впроваджених у роботу шкільних бібліотек міста Знам’янка, слід визначити такі: допомога у створенні інтегрованих уроків, написання рефератів, повідомлень з навчальних дисциплін; створення додаткових картотек, інформаційних списків, експрес-інформації; формування інформаційної культури учнів, постійного прагнення їх до пошуку інформації, свідомого, осмисленого добору інформаційних джерел, по можливості, надання доступу до нетрадиційних носіїв інформації, зокрема, через мережу Інтернет; системи бібліографічної інформації.
Діяльність шкільних бібліотек міста по забезпеченню інформаційних потреб читачів включає систематичний аналіз використання бібліотечного фонду, його популяризації; обслуговування читачів в режимі роботи абонемента та читального залу; формування довідково-бібліографічного апарату; вивчення інформаційних потреб учнів; здійснення диференційованого обслуговування читачів; використання різних форм і методів індивідуальної, групової і масової роботи. Шкільні бібліотеки складають і готують списки літератури на допомогу навчально-виховній роботі закладу, виконують довідкову, інформаційну роботу, популяризують бібліотечно-бібліографічні знання серед учнів, проводячи бесіди, організовуючи книжкові виставки, огляди, лекції, бібліотечні уроки, надаючи індивідуальні і групові консультації. Спільно з учителями проводять читацькі конференції, літературні та музичні вечори, диспути, ігри, тобто в межах своєї компетенції беруть участь у навчально-виховному процесі, науково-пошуковій та краєзнавчій роботі, пов’язаній з книгою, навчальним підручником та іншими формами інформації, координують та кооперують свою діяльність з публічними бібліотеками міста для спільних дій і заходів у навчанні і сферах дозвілля.
Автоматизація бібліотечних процесів та підключення їх до Інтернет забезпечують доступ до інформаційних ресурсів, що сприяє проведенню інтегрованих уроків, а також активізації навчально-пізнавальної, комунікаційної діяльності учнів.
Провідним напрямом бібліографічної роботи, спрямованої на систематичне забезпечення бібліографічною інформацією відповідно до постійних запитів є бібліографічне інформування. Така послуга призначена для постійного ознайомлення читачів з виходом друкованих видань, з новинками, які надійшли до бібліотеки, а також з літературою, що охоплює широке коло питань для учнів і вчителів. Зміст інформування визначається специфікою навчально-виховного процесу кожної школи, навчальними планами і програмами, головними завданнями, що стоять в поточному році, інтересами вчителів, учнів та батьків.
Романова Алла
Голова методичного
об’єднання шкільних
бібліотек міста,
бібліотекар НВК
|