З вересня 2015 року в загальноосвітній школі І-ІІІ ступенів №3 з метою попередження навмисних самоушкоджень серед учнів працівниками соціально-психологічної служби проводиться ретельне психолого-педагогічне виявлення дітей, чиї особистісні риси створюють підвищений ризик суїциду. Здійснюється індивідуальна робота з цією категорією вихованців, розроблена система профілактичних заходів, ведеться широка просвітницька робота з сім'ями та педагогічним колективом.
У загальноосвітньому навчальному закладі створений інформаційний куточок, де вказано номери телефонів Всеукраїнської дитячої гарячої лінії, номери телефонів служи у справах дітей, центру соціальних служб для сім'ї та молоді, режим роботи шкільного психолога, соціального педагога.
Практичним психологам і соціальним педагогам проводяться такі профілактичні та психокорекційні заходи:
1. Виявлення дітей групи суїцидального ризику, в яких є труднощі у навчанні, у поведінці та ознаки емоційних розладів, що передбачає:
- бесіди з класними керівниками та педагогічними працівниками;
- спостереження в класах;
- тестування, соціометричні дослідження, аналіз анкет школярів;
- бесіди і консультації з батьками, діти яких мають труднощі в поведінці та ознаки емоційних розладів.
2. Визначення причин труднощів учнів групи суїцидального ризику, що здійснюється через:
- індивідуальне обстеження дітей під час бесіди, тестування, інтерв'ю;
- функціональний аналіз проблем дитини, виявлення головних причин, які зумовлюють її труднощі;
- визначення типу групи суїцидального ризику та рівня небезпеки.
3. Здійснюються заходи щодо подолання труднощів:
- індивідуальна чи групова психолого-педагогічна корекція;
- робота психолога з сім'єю: рекомендації щодо перебудови сімейних стосунків, зміни стилю виховання;
- рекомендації учителям про вибір індивідуального педагогічного стилю спілкування з конкретною дитиною;
- зниження вимог до виконання навчальної програми;
- тимчасовий перехід на індивідуальну форму навчання;
- зміна дитячого колективу;
- переведення до іншого вчителя;
- заохочення до позашкільної діяльності, створення «ситуацій успіху»;
- допомога сім'ї від вихователів, соціальних педагогів, фахівців з охорони дитинства (у крайньому разі — клопотання про позбавлення батьківських прав).
4. Систематично проводиться психологічна просвіта учителів та батьків :
- психолого-педагогічні семінари;
- виступи на батьківських зборах, де в узагальненому вигляді повідомляються дані, отримані в результаті психологічного дослідження, надаються рекомендації для поліпшення емоційного клімату в родині, розказують про відвернення та корекцію дитячих емоційних розладів, про профілактику суїциду; на індивідуальні консультації запрошують батьків дітей із групи суїцидального ризику.
5. Робота з педагогічним колективом навчального закладу:
- регулярно здійснюються психолого-педагогічні консиліуми чи спеціальні педради, присвячені профілактиці суїцидів; під час підготовки до педрад проводиться вивчення психологічного клімату в учнівських колективах, розподіл ролей, виявлення учнів, які мають статус лідерів чи відторгнутих;
- організовуються бесіди та консультації з педагогами за результатами тестувань, спостережень; формуються рекомендації з вибору адекватних методів педагогічного впливу на окремих учнів і на клас загалом;
- при потребі проводяться педагогічні консиліуми по окремих учнях із групи суїцидального ризику;
- розробляються заходи з надання допомоги «важким» дітям із соціально неблагополучних сімей.
6. Психокорекційні заходи з учнями із груп суїцидального ризику:
- створюються групи психологічної корекції, тренінгові групи для дітей, схильних до емоційних розладів;
- проводяться групові та індивідуальні консультації з учнями;
- кризові ситуації розглядаються у колективі класу;
- застосовуються окремі елементи соціально-психологічного тренінгу з групою учнів чи з класом.
7. Робота з батьками:
- виступи на батьківських зборах;
- зустрічі з сім'єю;
- індивідуальні консультації, рекомендації з налагодження дитячо-батьківських стосунків, зміни у разі необхідності стилю виховання, переадресування до інших спеціалістів.
Надалі триває робота з даного напрямку.
|